21 důvodů, proč učím soukromě

Co je to ta ALTYA a kdo za jejím vznikem vlastně stojí a proč? Na úvod bych vám ráda „vyprávěla“ krátký příběh, abyste mohli ještě více porozumět našemu přístupu k učení a také tomu, co pro nás skutečné učení znamená. Jako spoluzakladatelka a učitelka v jednom jsem totiž přesvědčena o tom, že právě soukromé vzdělávací instituce mají v rukávech ta správná esa, která mohou přístup ke vzdělávání měnit mílovými kroky k lepšímu.

Proto příběh, který vám v tomto článku budu vyprávět, bude právě o mně. O mladé učitelce, která ze všeho nejvíc chtěla jen skutečně učit.

Když se mě kdokoli zeptá, jakou jsem vlastně „vystudovala profesi“, tak odpovím, že jsem učitelka. Po této mé odpovědi, následuje téměř vždy otázka na jaké škole učím. A tady jsem dlouhá léta cítila velký vnitřní rozpor. Vždy jsem chtěla učit, ale když jsem učit začala, zjistila jsem, že dnes už není profese učitele tím, čím bývala. Vlastně, to největší zklamání bylo v tom, že pokud jsem učila „pod někým“, tak jsem mnohokrát nemohla skutečně učit. 💣

Ještě jako studentka magisterského studia jsem zkoušela úplně všechno – učila jsem online, offline, skupinovou výuku, individuální výuku, měla jsem praxi na ZŠ a gymnáziu, v jazykových školách, ve firmách, učila jsem věkové kategorie od 5 let po 60+ a dokud jsem zestátnicovala, měla jsem odučených už přes 1000 h. 🎉

A pak muselo nastat rozhodnutí, které trvale změnilo můj přístup k životu a učení. Spolu s mou skvělou parťačkou Katkou, jsem se rozhodla založit vlastní vzdělávací společnost a učit výlučně soukromě. Můj vnitřní rozpor však pokračoval, protože když jsem někomu řekla, že jsem učitelka, tak si každý představoval, že musím učit ve škole, jinak učitelka nejsem. 🤷‍♀️

AHA…:))

Dnes bych proto velmi ráda uvedla 21 důvodů, proč nakonec po ukončení pedagogické fakulty učím soukromě, a ne ve škole. Zároveň ale nechci, aby tento příspěvek vyzněl jako hejt na všechny učitele, kteří ve školách učí. Mnoho mých spolužáků a známých na státních školách učí a odvádějí svou práci skvěle a jsou pro vzdělávací systém obrovským přínosem. 💗 Zároveň ale respektuji individuální cestu každého z nás a ta moje prostě do státní školy nevedla.

👉 21 důvodů, proč učím soukromě 👈

1. učím soukromě, protože jsem chtěla skutečně učit a to mi učení ve škole neumožňovalo

2. učím soukromě, protože jsem si chtěla tvořit vlastní výukové materiály, které budou vhodné pro každého na míru

3. učím soukromě, protože jsem nechtěla pracovat v kolektivu, kde se musím srovnávat a soutěžit o to, kdo je lepší, protože věřím, že jediné srovnávání, které má smysl, je se srovnávat sám se sebou a to bylo to, co jsem chtěla ukazovat i svým studentům

4. učím soukromě, protože věřím v to, že skutečné učení přináší radost jak učiteli/lektorovi, tak žákovi/studentovi

5. učím soukromě, protože můžu neustále objevovat sama sebe

6. učím soukromě, protože věřím ve schopnosti a potenciál svých studentů

7. učím soukromě, protože moje tvořivost nemá hranice

8. učím soukromě, protože věřím, že učení není pouze memorování látky, ale je to kombinace mnoha dovedností, které se navzájem ovlivňují a nelze je od sebe oddělovat

9. učím soukromě, aby moji studenti pochopili, že chyby nás nemají zastavovat a demotivovat ale motivovat a posouvat na naší cestě

10. učím soukromě, protože vím, že dokážu inspirovat, motivovat a vést k tomu, jak může každý, kdo se svobodně rozhodne, uvěřit sám v sebe a své schopnosti

11. učím soukromě, protože se mohu nechat adekvátně ohodnotit za svou práci a díky tomu vytvářet lepší podmínky pro ještě více lidí

12. učím soukromě, protože místo plnění nařízení, která mi nedávají pro vzdělávací proces smysl, se zaměřuji na zjednodušování a holistický přístup

13. učím soukromě, aby moji studenti pochopili, že skutečné učení není jen o tom, co spolu uděláme během hodiny

14. učím soukromě, protože potřebuji neustálou zpětnou vazbu od svých studentů, abych mohla svou výuku zlepšovat

15. učím soukromě, protože pro mě má smysl navazovat s mými studenty přátelské, podporující a laskavé vztahy, které trvají dlouhá léta i po skončení samotné výuky

16. učím soukromě, protože můžu svým studentům poskytnout poznatky, které skutečně pro svůj život potřebují a které je zajímají

17. učím soukromě, protože jsem si vědoma toho, že každý se učí jinak a je v mých možnostech najít způsob, který bude každému vyhovovat individuálně, tak aby učení probíhalo v lehkosti a radosti a aby se každý student posunul přesně tam, kam potřebuje

18. učím soukromě, abych mé studenty naučila kritickému myšlení a také aby dokázali za svá rozhodnutí nést zodpovědnost

19. učím soukromě, protože chci bořit mýtus, že učitel je chodící encyklopedie, která všechno ví, všude byla a snědla veškerou moudrost světa, protože přesně takový přístup k životu pak kopírují naši studenti a ničí tím život sobě i ostatním

20. učím soukromě, abych mým studentům ukázala, jak zbožňovat výzvy, jak se nechat fascinovat chybami, jak mít radost ze snažení a chtít se neustále zlepšovat

21. učím soukromě, abych mohla skutečně učit – sebe i ostatní

Těch bodů bych mohla jmenovat ještě alespoň sto, ale přesně těchto 21 bodů mě vedlo k tomu, založit vlastní vzdělávací společnost ALTYA, jejíž vzdělávací přístup je založen přesně na těchto hodnotách. A pokud vás zajímá, čemu přesně se v rámci vzdělávání věnujeme, vše potřebné naleznete na naší webové stránce www.altya.cz nebo našem Facebooku.

Pokud jste tento článek dočetli až sem a máte k danému tématu ještě jakékoli dotazy, budu ráda, pokud mi napište na nikoleta.manduchova@altya.cz

Mějte báječný den 🙂

Autorka článku: Mgr. Nikoleta Manduchová

Komentáře