Nejčastější chyby při učení se cizích jazyků, které Vás už stály x hodin času, energie a stejně jste se nic nenaučili.

Poradím vám, jak z toho konečně ven! Chcete ovládat jazyky jako když bičem mrská a ještě se dobře bavit? Čtěte dál…

Jsem pedagožka a lektorka jazyků, pro kterou bylo učení od dětství posláním. Působila jsem ve více jazykových školách, ve firmách, na školách, soukromě, prošla jsem mnoha školeními, konferencemi, zahraničními pobyty, abych své poslání učit prohloubila ještě více. Výsledek?

Věděli jste o tom, že přibližně 70 % lidí se učí cizí jazyky nesprávně a neefektivně? Jak to? Totiž předtím, než se do výuky naplno ponořili si zapomněli definovat jednu základní věc.

Kým vlastně jste?

První základní věcí, kterou by měl udělat každý člověk, když s výukou cizích jazyků začíná je zjistit kým vlastně je. A je úplně jedno, zda jde o dítě, studenta nebo dospělého člověka. Možná jste se již někde setkali s mou typologii emočně-výsledkových typů. Proč jsem ji vlastně vyvinula?

Během své pedagogické a lektorské praxe jsem se často setkávala s tím, že si buď lektor se studentem nesedl, nebo student při daném lektorovi nedosahoval tak dobré výsledky. Žáci/studenti se po dlouhých letech „učení“ jazyka nedokázali domluvit v zahraničí. Člověk prostě při učení se jazyka ztratil motivaci nebo mi lidé tvrdili, že na jazyky prostě nemají talent.

Celé roky jsem zkoumala, jak najít řešení na tyto, tak časté případy. Možná jste i vy četli již mnoho článků o tom, jak zjistit, zda jste vizuální, auditivní a jiný typ. Jak si koupit tu správnou knihu pro samouky, jak si najít ten správný jazykový kurz, jak si správně najít to či tamto. A pak o nějaký čas jste byly opět tam, kde na začátku. Proč? Vždyť jste udělali podle dosavadních instrukcí všechno „správně“?

Odpovědí je, že každý jsme jinak motivován do akce. Někdo z nás je čistě emoční typ, někdo emoční typ se zaměřením na výsledky a někdo jen čistě výsledkový typ. Pamatuji si, jak jsem o této typologii ještě před dvěma lety říkala jedné ze svých bývalých šéfek.

Tvrdila jsem jí, že vím, proč se občas stane, že její někteří klienti neprodlouží kurzy nebo někteří naši studenti i po dlouhé přípravě neudělali příjímací zkoušky na školy či zkoušky na složení jazykového certifikátu.

Začala jsem jí vysvětlovat, že každý z lektorů jsme jinak vnitřně nastaven. Jedné mé kolegyni totiž často dávala právě děti, které potřebovaly připravit na příjímací zkoušky. A zároveň mnohem častěji, než bylo potřeba chodili stížnosti na nedostačující výsledky. Kolegyně byla však primárně emoční. Co tehdy nastalo? V takových případech nastávají jen 3 situace. Lektor si o sobě myslí, že není dost dobrý, student si o sobě myslí, že není dost dobrý a že na to nemá, nebo se prostě nasadila nesprávná metoda učení. A víte, v čem je největší paradox tohoto věčného kruhu svalování viny na to a to? VŠE BYLO SPRÁVNĚ. Lektorka byla skvělá, student šikovný i metoda byla v pořádku. Akorát byly k sobě nasazeni „nesprávní“ lidé. Lektorka byla emoční a student potřeboval někoho výsledkého.

Víte, co potom nastalo? Velký nesouhlas. Šéfka mi řekla, že pokud je lektor skutečné dobrý, musí být flexibilní a musí dokázat připravit každého studenta stejně. Větší hloupost jsem tehdy skutečně neslyšela a v duchu jsem si říkala: FAKT?

Tak proč všechny studenty, které nespolupracují s ostatními mými kolegyněmi dáváš mně a mně přijdou na každou jednu hodinu s radostí a dosahují skvělé výsledky?

Následně nastaly dlouhé měsíce hry na kočku a myš. Bouřila jsem se vůči tomu, co jsem ve svém nitru cítila, že není správné. Odmítala jsem učit s knihami, které byly pevně stanoveny, neboť to spadalo do nějakého pevně osnovami určeného kurzu. Všimli jste si toho i vy? Čím větší jazyková škola či centrum, tím je to všechno více a více zautomatizované. Vypíší se kurzy na přesně stanovený počet hodin, za které máte přejít z jedné úrovně na druhou. Fíha, zřejmě má každá taková jazyková škola v týmu jasnovidce, který umí už dopředu přesně určit, jak dlouho budete potřebovat čas na to, abyste tohoto pokroku dosáhli. Ještě samozřejmě nezapomínejme na to, že předem vaši znalostní úroveň rozdělí do skupin podle nesmyslných rozdělovacích testů, které jen minimálně určují využití vašich jazykových znalostí v praxi.

Okej, máme testy, jsme zaškatulkovaní, máme přesně určenou dobu, za jakou máme přejít z jedné úrovně na druhou. Co dál? Dostaneme přesně stanovenou knihu. A jdeme. Strana po straně. Cvičení po cvičení. Dnes máme pátou hodinu a v knize je téma oblečení. Tak šup, všichni se jdeme hromadně učit, jak se řekne podprsenka, jak se řekne takový a takový typ kalhot, protože nám to kniha tak diktuje. Začínám mít pocit, že žiji na planetě, ze které chci rychle uprchnout. A že se už dávno zapomnělo na tu pravou hodnotu učení se jazyků a tou je-člověk má umět jazyk používat v praxi. Okej. Dejme tomu ještě šanci.

V knize přicházíme na sekci-poslech s porozuměním. Lektoři, myslící si, jací jsou hustí a jdou vás připravit na reálnou situaci v zahraničí. Začnou vám pouštět nahrávky z CD-čka, které patří ke knize a vy vyplňujete jednotlivé cvičení. Fajn, pro úrovně A1-A2 je to v pořádku, člověk si nejprve musí osvojit, jak daný cizí jazyk vůbec zní. Nicméně proboha, proč tyto nahrávky používají i při vyšších úrovních? Proč vám nepustí autentické video z YouTube, ve kterém skutečně tu realitu slyšíte? Můj bývalý pedagog z vysoké školy, němčinář, u kterého jsem psala i diplomovou práci zaměřenou právě na dovednosti, jako byl poslech a psaní v cizím jazyce měl na toto skvělou metodu. Jeden německý portál má na své stránce k dispozici několik telefonních čísel, na které můžete zavolat a snažíte se vést s člověkem na „druhé straně“ rozhovor. A tak můj bývalý pedagog, který ve volném čase také učil i v jazykovkách řekl svým studentům:

Tady máš telefon, zavolej na toto číslo a řekni, že si chceš objednat dovolenou, zda ti ví pomoci s výběrem podle tvých představ.

KONEČNĚ. Konečně efektivní způsob, který vás připravuje přímo na realitu, kterou potřebujete. Ano, samozřejmě, že první telefonát bude pro vás mírně stresující, avšak proč potom platíte tolik peněz za výuku? Snad proto, že chcete ten jazyk skutečně vědět!

Také doporučuji výuku přes skype. Je to také velmi efektivní způsob výuky, protože se vám hlas lektora přes Pc mírně zkresluje a slyšíte ten hlas tak, jako např. při telefonování. Tím pádem je vaše výuka ještě mnohem efektivnější. Nicméně, abych to celé shrnula. Přesně časem stanovené kurzy, rozdělovací testy, pevně ​​stanovené knihy. Na konci kurzu opět další testy, které zřejmě podle toho, zda napíšete daný gramatický jev pod časovým stresem správně nebo ne určují to, zda si vybavíte např. potřebné věci na úřadě, nebo v zahraničí. Následně další kurz, stanovený na míru, podle výsledků z testu, knih …. Začíná mi být z toho pěkně špatně, i vám? A to ze své praxe znám ještě tolik „zákulisních informací“ jazykovek, které vám tvrdí, že se přizpůsobují individuálním potřebám studentů, že by se vám z nich alespoň 3x převrátil žaludek. Avšak o tom napíši v jiných článcích.

Takže jsem znechucena a frustrovaná já. Odcházím ze systému a přemýšlím, co s tím? Všude kam jsem přišla s řešením pomoci jazykovkám, aby od nich neutíkali studenti jsem byla poslána zpět odkud jsem přišla, protože bych jim tím zbořila jejich byznys neefektivnosti. Okej. Nacházím řešení. Jak mi řekla zase jiná moje pedagožka na vysoké škole, úžasná didaktička, která byla pro mě celé magisterské studium vzorem:

Pokud chcete udělat něco lépe pro dnešní vzdělávání, musíte si zakládat vlastní školy.

Výzva přijata. Stahuji se do Brna a zakládám si v něm vlastní vzdělávací centrum, ve kterém všechny tyto omyly, v nichž lidé nevědomě dlouhá léta žijí vyvracíme a řešíme. Následně dávám do „éteru“ můj test a vychází mi 65-stránkový e-book, ve kterém tyto všechny omyly detailně popisuji.

V úvodu jsem vám psala o mé emočně-výsledkové typologii. V krátkosti si ji představme. Chci vás však upozornit, že tato typologie nespadá pouze na učení se jazyků. Vyvinula jsem ji tak, že je aplikovatelná do každodenního života člověka. To jak, naše dění a životy ovlivňuje popíši opět v následujících článcích, které zveřejním na blogu našeho vzdělávacího centra ALTYA – www.altya.cz a na FB stránkách našeho centra. Na našich stránkách najdete i zmíněný test, který je pro vás k vyplnění zdarma. Proto pokud vás toto téma zaujalo, dokonce jste se v mnoha případech našli, dejte „líbí se mi“ naší Fb stránce Vzdělávací centrum ALTYA, nebo se přihlaste k odběru našich novinek a budete o všem předem informováni.

VZDĚLÁVACÍ CENTRUM

No teď už ke zmiňované typologii:

Pokud jste emoční typ a dostanete výsledkového lektora, budete doslova trpět a umírat nudou. Nasadí vám přesně stanovenou knihu a pojďme … cvičení za cvičením, strana po straně. U výsledkového lektora prostě něco stále musíte. Musíte proto, protože on nebude vnitřně naplněn, když na konci kurzu nedosáhnete takové výsledky, jaké byste podle jeho pevně stanovených osnov měli.

Jste znechuceni, frustrovaní až nakonec se na celé učení vykašlete, protože jste nenašli to, co jste chtěli.

V tom lepším případě si najdete jiného lektora a budete mít štěstí, že si „sednete“. V tom horším případě na jazyky zanevřete úplně. Máte rádi inovace a vše nové. Nebaví vás se učit podle toho „starého“. Nebaví vás stereotyp. Chcete každou hodinu něco nového, něco nečekaného. Nezajímají vás čísla, výsledky, fakta. Vaší hlavní motivací je, že chcete cizí jazyk prostě vědět a je fuk, jestli to bude za tři měsíce nebo půl roku, či rok. A je vám jedno, že občas někde uděláte gramatickou chybu. Důležité pro vás je, že mluvíte a v cizím jazyce si vybavíte vše, co potřebujete a chcete. Pokud jste emoční typ (test si zdarma můžete udělat na naší stránce www.altya.cz), tak vám doporučuji buď stejně emočního lektora, nebo výsledkového lektora se zaměřením na emoce. V našem vzdělávacím centru máme i výuku jazyků, kde vám přesně daného lektora, podle toho, kým jste, přidělíme.

Pokud jste výsledkový typ se zaměřením na emoce jste přesným středem mezi emočními a výsledkovými typy. Tím pádem zvládnete všechny tři typy lektorů, ale ti výsledkoví vás budou také občas nudit a emoční mohou být pro vás občas moc „inovativní“. Máte rádi zlatou střední cestu.

Nic moc výstřední a nové ale zároveň ani nic dokola se opakující, jinak ztratíte vnitřní motivaci a chuť do učení. Máte rádi, pokud se metody výuky střídají.

Rádi se učíte i z knih, ale musí se výuka obměňovat i jinými metodami. Někdy chcete pouze čistě konverzační hodinu na přesně stanovené téma. Někdy si chcete popovídat v cizím jazyce o tom, jaký jste měli den. Někdy chcete dělat cvičení z knihy. Někdy se zase učit gramatiku a podobně. Rozdíl mezi vámi a čistě emočními typy v rámci učení je, že sice čistě emoční typy mají také rádi knihy, ale pouze pro vlastní použití ve volném čase. Doslova nesnášejí, když se chtějí jazyk učit navíc a lektor vytáhne na ně opět knihu. Avšak vám tento způsob vůbec nevadí. Rádi věci kombinujete. Rádi kombinujete to nové s tím tradičním.

No a posledním typem jsou čistě výsledkové typy. Čistě výsledkové typy jsou typy, které drží s tradicemi. Mají k ní úctu a postupují podle nich, protože jsou v našem světě již dlouho a nevidí důvod, proč je měnit. Čistě výsledkové typy a čistě emoční typy, co se týče výuky v běžných případech k sobě opravdu nejdou.

Ovšem pozor! Pokud se chcete 100 % připravit na přijímačky, certifikáty, státní zkoušky, je třeba, abyste vyhledali právě výsledkového lektora. Bude vás drilovat a neustále podněcovat k potřebným výsledkům. Vy sice budete, pokud jste emoční typ nebo výsledkový typ se zaměřením na emoce, maximálně frustrovaný, znechucený a budete se těšit, kdy to konečně skončí, ale garantuji vám, že dané zkoušky uděláte více než na výbornou. Je to způsobeno i tím, že celkově čistě emoční typy nevidí smysl v tom, proč by se měli učit něco, co v praxi nepotřebují, ale musí, kvůli nějakým nesmyslným osnovám. Čistě výsledkové typy, tím, že mají rádi to tradiční vidí v těchto osnovách, tabulkách, faktech a číslech obrovský význam a jsou skutečně nekompromisní. Proto, pokud potřebujete za krátkou dobu skutečně excelentní výsledky nebo se rádi učíte výlučně podle knihy vyhledejte výsledkových lektorů. Pokud se učíte cizí jazyk pro své vlastní potřeby ve volném čase, vyhledejte předešlých dvou lektorů.

Také děti jsou do jistého věku primárně emoční. Nechtějte vědět, jak se jejich vnitřní nastavení celé zdeformuje pod vedením nesprávně nasazeného lektora či učitele ve škole. O tom, kolik bloků, strachů a fyzických či psychických chorob máme v sobě přesně kvůli tomu nesprávnému nasazení už od mateřských či základních škol je opět na nový článek. Avšak právě proto se naše vzdělávací centrum nezaměřuje pouze na výuku jazyků, účetnictví a překlady či tlumočení, ale máme v něm i sekci osobního rozvoje, kde vám všechny tyto leta nahromaděné bloky, strachy a nemoci odstraníme.

Doporučení na závěr: Prosím, nemyslete si po přečtení tohoto článku, že všechny jazykové školy to dělají stejně. Právě naopak. V dnešní dobé, bohudík, existuje a vzniká mnoho úžasných jazykových škol a center, které to dělají skutečně od srdce a přímo na vaše potřeby. Je třeba pouze důkladně hledat. Pokud chcete při výuce jazyka dosahovat opravdu excelentní výsledky, zjistěte pomocí našeho testu, kým vlastně jste a následně vždy požadujte i od daného lektora, aby si ho udělal. Tím pádem se vyhnete možná zbytečně ztrácenému času a vyhozeným penězům s výukou, která vás nikam neposune a nepřinese vám ty výsledky, které byste chtěli. A pokud patříte k těm, kteří se nespokojí pouze s informací kým skutečně jsou a chtějí vědět, jak tato typologie ovlivňuje celý jejich život, můžete si pořídit e-book Možná jste celý život žili v omylu, ve kterém vše detailně popisuji. Více informací o e-booku naleznete kliknutím zde.

Pokud se vám článek líbil, podpořte ho sdílením a přidejte se do naší komunity vzdělávacího centra ALTYA na facebooku. Také pokud máte na mě jakékoli otázky, které vám vznikly během čtení tohoto článku, napište mi na náš email – info@altya.cz. Budu se moc těšit na všechny vaše zpětné vazby a zkušenosti s výukou.

S úctou k vaší jedinečnosti

Nikoleta

Autorka článku: Mgr. Nikoleta Manduchová

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů