Hlavní důvod, proč neučím na škole, ale vydala jsem se cestou soukromé výuky, je možnost dětem vytvořit skutečně efektivní podmínky pro učení.
Jaké jsou jeho základy?
Za 7 let výuky a přes 6000 hodin, které jsem mohla učit jsem si ověřila, že soukromá výuka nabízí ideální příležitost vytvořit dítěti podmínky na míru a učit ho skutečně naplno a efektivně.
Aby toho bylo možné dosáhnout, je třeba dbát na 5 základních oblastí, které se často podceňují.
1️⃣ Oblast – Skutečný zájem ✔
Každé dítě vycítí, jestli vás jeho posun a proces učení skutečně zajímá nebo jste si jen přišli „odučit“ hodinu. Pokud váš žák/student neuvěří v to, že v něj věříte vy sami, nebude to fungovat.
2️⃣ Oblast – Naslouchání ✔
K tomu, abyste mohli vašemu žákovi/studentovi vytvořit vhodné podmínky pro jeho vlastní cestu je třeba více naslouchat, než mluvit. Na začátku je to vždy náročné, protože je třeba si se žákem/studentem vytvořit zdravý vztah, získat si oboustrannou důvěru a poté správnými otázkami vést žáka/studenta tak, abyste pochopili jak s ním pracovat.
3️⃣ Oblast – Vytvořit dítěti prostor dělat chyby ✔
Chyba je základním pilířem učení. Je přirozená a pokud k ní zvolíme správný přístup, dokáže mít na cestu učení úžasně kladný dopad. Za chyby v procesu učení se rozhodně nesmí trestat. Nikdy!
4️⃣ Oblast – Nechat dítě s námi nesouhlasit ✔
Ano. Každý žák/student má právo s námi nesouhlasit a je to skvělé. Učíme ho tím kritickému myšlení, které je v dnešní době tak žádoucí. Není totiž důležité to, kdo má zrovna k řešení určitého problému pravdu, ale to, abychom na konci přišli k tomu nejlepšímu řešení.
5️⃣ Oblast – Každý žák má své vlastní tempo učení ✔
Soukromá individuální výuka nabízí ten nejlepší prostor k tomu, aby mohl každý žák/student pracovat svým vlastním tempem a využíval strategie učení, které jeho proces učení podporují a může tak neustále růst a posouvat se.
💡 Pokud vás zajímá, jak dětem vytvořit skutečně efektivní podmínky pro učení, sledujte nás na Facebooku kliknutím zde. Příspěvky na toto téma budeme publikovat pravidelně.
Autorka příspěvku: Mgr. Nikoleta Manduchová